Deși este mai cunoscut sub formă de condiment, rozmarinul este una dintre cele mai populare plante aromatice și medicinale din întreaga lume. Rosmarinus officinalis este un arbust veșnic verde, cu frunze asemănătoare acului și are o aromă lemnoasă.

Datorită folosirii uleiului de rozmarin în medicina populară, mulți oameni de știință testează acum potențialele sale beneficii pentru sănătate. Deși cea mai mare parte a acestei cercetări este abia la început, susține unele utilizări tradiționale ale uleiului și ilustrează posibile noi utilizări.

Uleiul esențial de rozmarin – conține componentele esențiale sau esența plantei – este extras și vândut în sticle mici. În ciuda numelui său, acesta nu este un ulei adevărat, deoarece nu conține grăsime.

Care sunt beneficiile utilizării uleiului esențial de rozmarin?

Principalele proprietati terapeutice ale rozmarinului sunt antiseptice, astringente, digestive, diuretice, analgezice, stimulante si tonice generale. Iată cateva beneficii potențiale și utilizări ale uleiului esențial de rozmarin.

1. Poate îmbunătăți funcția creierului

Inhalarea uleiului de rozmarin vă poate ajuta să vă concentrați și să vă amintiți informațiile. De asemenea, vă poate ajuta memoria odată cu vârsta, dar este nevoie de mai multe cercetări.

În Grecia antică și Roma, se credea că rozmarinul întărește memoria . Cercetările indică faptul că inhalarea uleiului de rozmarin ajută la prevenirea descompunerii acetilcolinei, o substanță chimică din creier importantă pentru gândire, concentrare și memorie .

Un studiu pe 20 de adulți tineri la care li s-au pus întrebări matematice într-o cameră mică difuzată cu ulei de rozmarin, viteza și precizia acestora au crescut proporțional cu durata în care uleiul a fost difuzat.

În plus, nivelu din sânge a anumitor compuși de rozmarin a crescut – ceea ce ilustrează că rozmarinul poate intra în corpul tău și prin respirație.

În mod similar, studenții care respirau ulei de rozmarin în timpul unui test au raportat o concentrație crescută și amintirea informațiilor în comparație cu cei care au inhalat uleiul de lavandă sau deloc.

Alte cercetări sugerează că inhalarea uleiului de rozmarin și alte uleiuri esențiale pot îmbunătăți funcția creierului la adulții în vârstă cu demență, inclusiv la cei cu boala Alzheimer.

Rețineți că este nevoie de mai multe cercetări.

Surse (EN precizează faptul că sursele sunt în engleză)

2. Stimulează creșterea părului

Uleiul de rozmarin poate combate anumite tipuri de cădere a părului, inclusiv chelia la bărbați.

Unul dintre cele mai frecvente tipuri de cădere a părului este alopecia androgenetică, mai cunoscută sub denumirea de chelie la bărbați, deși poate afecta și femeile. Uleiul de rozmarin tratează alopecia androgenetică prin împiedică un compus secundar de testosteron să-ți atace foliculii de păr, care este și cauza acestei afecțiuni.

Un studiu făcut pe mai mulți bărbați cu alopecie androgenetică care au masat ulei de rozmarin diluat pe scalpul lor de două ori pe zi timp de șase luni, au experimentat aceeași creștere a grosimii părului ca și cei care au folosit minoxidil (Rogaine), un remediu obișnuit pentru creșterea părului.

În plus, cei care au folosit uleiul de rozmarin au raportat mâncărime mai puțină la nivelul scalpului în comparație cu minoxidil, ceea ce sugerează că rozmarinul poate fi mai tolerabil.

Alte cercetări indică faptul că uleiul de rozmarin poate combate căderea părului sau alopecia areata, care afectează până la jumătate din populație sub 21 de ani și aproximativ 20% din persoanele de peste 40 de ani.

Când persoanele cu alopecia areata au folosit ulei esențial de rozmarin pe scalpul lor în fiecare zi timp de șapte luni, 44% au prezentat îmbunătățiri ale căderii părului, comparativ cu doar 15% din grupul de control, care au folosit uleiurile neutre de jojoba și grapeseed.

Surse (EN precizează faptul că sursele sunt în engleză)

3. Poate ajuta la calmarea durerii

În medicina populară, rozmarinul este utilizat ca și calmant ușor. Uleiul de rozmarin este cunoscut în medicina populară ca și calmant. Studiile preliminare susțin beneficiile sale de calmare a durerii și sugerează că poate fi mai eficient decât acetaminofenul.

Într-un studiu de două săptămâni, pe supraviețuitorii de accident vascular cerebral cu durere de umăr care au primit un amestec de ulei de rozmarin cu acupresiune timp de 20 de minute de două ori pe zi au experimentat o reducere a durerii cu 30%. Cei care au primit doar acupresiune au avut o reducere de 15% a durerii.

În plus, un studiu realizat pe animale a stabilit că uleiul de rozmarin a fost puțin mai eficient pentru durere decât acetaminofenul, un medicament obișnuit contra-dureri.

Surse (EN precizează faptul că sursele sunt în engleză)

4. Repelent natural de insecte

Pentru a descuraja insectele dăunătoare care vă pot mușca sau infesta grădina, considerați uleiul de rozmarin ca o alternativă naturală la produsele chimice.

Atunci când un pesticid pe bază de ulei de rozmarin, EcoTrol, a fost pulverizat pe plante de tomate, a redus populația de acarieni cu două puncte și de păianjen cu 52%, fără a dăuna plantelor.

Rozmarinul ajută, de asemenea, la respingerea anumitor insecte care sug sânge, care pot răspândi virusuri și bacterii dăunătoare.

Când uleiul de rozmarin a fost măsurat față de alte 11 uleiuri esențiale, acesta a avut cel mai lung efect respingător asupra țânțarilor Aedes aegypti, care au răspândit virusul Zika. O diluare de 12,5% ulei de rozmarin a respins 100% din țânțari timp de 90 de minute .

În plus, un spray conținând 10% ulei de rozmarin a fost la fel de eficient ca insecticidul chimic bifenthr

Surse (EN precizează faptul că sursele sunt în engleză)

4. Poate ajuta la ușurarea stresului

Mulți factori pot provoca stres – inclusiv testele școlare. Inhalarea uleiului de rozmarin poate ajuta la reducerea anxietății. Simplu miros de ulei de rozmarin poate ușura nivelul de stres în situații precum examenul. Rozmarinul poate reduce nivelul de cortizol, un hormon care poate avea efecte dăunătoare asupra organismului tău.

Când studenții care au inhalat ulei de rozmarin înainte și în timpul testului, pulsul lor a scăzut cu aproximativ 9% – în timp ce nu s-a produs nicio schimbare semnificativă fără ulei de rozmarin.

Deoarece frecvențele crescute ale pulsului reflectă stresul și anxietatea pe termen scurt, uleiul de rozmarin poate reduce în mod natural stresul.

În plus, un studiu pe 22 de adulți tineri care au inhalat ulei de rozmarin timp de 5 minute, saliva lor a avut niveluri mai scăzute cu 23% din cortizolul hormonului stresului în comparație cu cei care inhalau un compus nearomatic.

Nivelurile crescute de cortizol vă pot suprima sistemul imunitar, pot contribui la insomnie și pot provoca modificări ale dispoziției, printre alte probleme potențiale.

Surse (EN precizează faptul că sursele sunt în engleză)

6. Poate crește circulația sângelui

Circulația slabă a sângelui este o problemă comună. Este posibil să o observați cel mai mult la mâini și picioare. Dacă aveți picioarele sau degetele reci, masajul cu ulei de rozmarin poate ajuta la încălzirea acestora. Poate ajuta la condiții precum boala lui Raynaud, dar este nevoie de mai multe cercetări.

Într-un studiu, o femeie cu boala lui Raynaud (care afectează circulația) și-a masat mâinile cu un amestec de ulei de rozmarin, constatând că aceasta a ajutat la încălzirea degetelor. Aceste efecte au fost confirmate prin imagistica termică . Dacă aveți boala Raynaud, vasele de sânge din mâini și degetele de la picioare se restrâng atunci când sunteți răcit/a sau stresați, determinându-i să-și piardă culoarea și să se răcească. Uleiul de rozmarin poate ajuta prin extinderea vaselor de sânge, încălzindu-ți astfel sângele.

Sunt necesare mai multe cercetări pentru a confirma aceste efecte, dar rozmarinul se poate dovedi un experiment demn, cu costuri reduse.

Surse (EN precizează faptul că sursele sunt în engleză)

7. Energizant natural fizic si mental

Uleiul de rozmarin este utilizat în mod obișnuit pentru tulpina mentală și oboseala în medicina populară. Câteva studii mici sugerează că uleiul de rozmarin poate stimula atenția, vigilența, energia și starea de spirit. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe cercetări.

Un studiu pe 20 de adulți tineri sănătoși care au inhalat ulei de rozmarin, au raportat că se simt cu aproximativ 30% mai reîmprospătați mintal și cu aproximativ 25% mai puțin somnolent în comparație cu mirosul unui ulei placebo.

Această creștere a vigilenței a corespuns la modificările undelor cerebrale și creșterea ritmului cardiac, a respirației și a tensiunii arteriale . Aplicarea uleiului de rozmarin diluat pe pielea dvs. poate oferi beneficii similare, deoarece vă poate ajunge la creier pe această cale.

Într-un alt studiu, aplicarea uleiului de rozmarin diluat pe piele a determinat 35 de persoane sănătoase să se simtă semnificativ mai atente, alert, energice și vesele după 20 de minute decât atunci când folosesc un ulei placebo.

Cu toate acestea, este nevoie de mai multe cercetări în acest domeniu pentru a confirma aceste rezultate.

Surse (EN precizează faptul că sursele sunt în engleză)

8. Poate reduce inflamația articulară

Dovada preliminară sugerează că uleiul de rozmarin poate ajuta la reducerea inflamației tisulare care poate duce la umflare, durere și rigiditate. Aplicarea topică a uleiului de rozmarin diluat poate ajuta la scăderea inflamației în leziuni și artrita reumatoidă. Poate face acest lucru determinând migrația celulelor albe din sânge către țesuturile vătămate pentru a elibera substanțe chimice inflamatorii.

Atunci când persoanelor cu artrită reumatoidă li s-au administrat masaje de genunchi de 15 minute folosind un amestec de ulei de rozmarin de trei ori pe săptămână, acestea au avut o scădere cu 50% a durerii inflamatorii la genunchi în două săptămâni, comparativ cu o scădere de 12% a celor care nu au primit uleiul.

Artrita reumatoidă este o afecțiune autoimună în care propriul sistem imunitar al corpului atacă țesuturile, cum ar fi genunchii și alte articulații, rănind mucoasa articulației și provocând inflamații.

Sunt necesare mai multe cercetări cu privire la impactul rozmarinului asupra inflamației.

Surse (EN precizează faptul că sursele sunt în engleză)

Alte utilizări

Oamenii de știință investighează alte câteva utilizări ale uleiului de rozmarin, dar lipsesc studiile umane. Studiile pe eprubetă nu sunt echivalente cu cercetările umane care testează uleiuri esențiale prin inhalare sau aplicație topică, care sunt acceptate pentru oameni. În plus, unele studii efectuate pe animale au administrat ulei de rozmarin oral, dar acest lucru nu este recomandat. Uleiurile esențiale nu trebuie înghițite.

Totuși, uleiul de rozmarin se poate dovedi util pentru:

Utilizările potențiale viitoare ale uleiului de rozmarin includ prevenirea cancerului și intoxicațiilor alimentare, precum și susținerea sănătății ficatului și digestivului. Cu toate acestea, nu au fost efectuate studii umane asupra acestor efecte.

Cancer: uleiul de rozmarin are efecte antioxidante și antiinflamatorii, ceea ce sugerează că testele de eprubetă pot combate celulele canceroase.

Ficatul și sănătatea digestivă: Studiile la animale indică faptul că uleiul de rozmarin poate stimula eliberarea de bilă, care este important în digestia grăsimilor și să activeze mecanismele proprii de apărare a antioxidanților pentru a vă proteja ficatul.

Intoxicații alimentare: uleiul de rozmarin poate ajuta la inhibarea creșterii anumitor tulpini de bacterii care provoacă intoxicații alimentare. Acest lucru necesită utilizarea unor cantități precise, foarte mici de ulei de calitate alimentară. Nu experimentați acest lucru acasă.

Reacții adverse antibiotice: rozmarinul și alte uleiuri esențiale pot crește eficacitatea anumitor antibiotice. Aceasta poate permite o doză mai mică de aceste medicamente, ceea ce ar putea reduce efectele secundare.

Rezistența la antibiotice: Rozmarinul și alte uleiuri esențiale pot slăbi pereții celulari ai bacteriilor rezistente la antibiotice – nu numai că le dăunează, ci permit și intrarea antibioticelor.

Surse (EN precizează faptul că sursele sunt în engleză)

Cum se utilizează?

Puteți inspira ulei de rozmarin sau îl puteți aplica pe piele. Un difuzor poate ajuta la distribuirea uleiului esențial într-o cameră. Dacă utilizați topic ulei de rozmarin, diluați-l cu un ulei purtător, pentru a evita iritarea pielii.

Uleiul de rozmarin poate fi inhalat sau aplicat topic. Este foarte concentrat, așa că ar trebui să utilizați doar câteva picături simultan. Sticlele mici în care sunt vândute conțin membrană de slinicon care facilitează distribuirea picăturilor singure.

Deși unii producători susțin că este sigur să înghițiți sau să consumați uleiurile lor esențiale, nu există dovezi științifice care să sprijine acest lucru – mai ales pe termen lung.

Iată câteva recomandări ușoare pentru inhalare sau utilizarea topică a uleiului de rozmarin.

Inhalare
Cea mai simplă modalitate de a inspira uleiul de rozmarin este să deschideți sticla și să inspirați. În mod alternativ, puteți pune câteva picături pe o cârpă sau țesut și să o țineți lângă față.

Multe persoane folosesc difuzoare de aromaterapie, care distribuie uleiul esențial în aerul din jur. În general, evitați să puneți un difuzor aproape de bebeluși sau copii mici, deoarece este greu de știut cantitatea pe care o inhalează.

Utilizare topică
Rozmarinul și alte uleiuri esențiale sunt ușor absorbite în fluxul de sânge atunci când le aplici pe piele.

În general, este recomandat să diluați uleiurile esențiale cu un ulei purtător neutru, cum ar fi uleiul fracționat de nuca de cocos, uleiul de jojoba. Acest lucru ajută la prevenirea iritației potențiale a pielii și la evaporarea prematură a uleiului.

Iată câteva recomandări generale pentru diluarea uleiurilor pentru utilizare topică:

Diluare Cum se prepară
Bebelușii 0,3% Folosește o picătură de ulei esențial pentru 1 lingură de ulei purtător.
Copii 1,0% Folosește 1 picătură ulei esențial la 1 linguriță ulei purtător
Adulți 2,0% – 4,0% Folosiți 3–6 picături ulei esențial la 1 linguriță ulei purtător

Odată diluat, aplicați uleiul pe fundul picioarelor sau pe partea de corp pe care o vizați, cum ar fi un mușchiul dureros. În continuare, frecați uleiul în piele. Acest lucru îmbunătățește inundațiile de sânge și absorbția uleiului.

Evitați aplicarea rozmarinului și a altor uleiuri esențiale pe pielea deteriorată sau în zonele sensibile, cum ar fi ochii, interioru urechilor si a nasului. În general, este recomandat să evitați uleiul de rozmarin dacă sunteți gravidă sau aveți epilepsie sau hipertensiune arterială. Uleiul de rozmarin poate agrava aceste condiții.